Do zakresu działania Burmistrza Miasta i Gminy należy w szczególności:

  1. Kierowanie bieżącymi sprawami Gminy oraz kierowanie Urzędem Miasta i Gminy.
  2. Reprezentowanie Gminy na zewnątrz w zakresie spraw określonych w pkt 1.
  3. Wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej oraz podpisywanie decyzji z zakresu administracji publicznej.
  4. Gospodarowanie mieniem komunalnym i podejmowanie decyzji majątkowych związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Gminy oraz składanie oświadczeń woli w tym zakresie.
  5. Wykonywanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i powierzonych Gminie.
  6. Powierzenie Sekretarzowi prowadzenia w swoim imieniu spraw Gminy.
  7. Udzielanie Sekretarzowi lub pracownikom Urzędu upoważnień do wydawania decyzji, o których mowa w pkt 3.
  8. Wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
  9. Ustalanie zakresów czynności, obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień Sekretarza, Skarbnika, Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych, Kierowników Referatów.
  10. Przygotowywanie wszelkich spraw o których stanowi Rada Gminy, w tym zwłaszcza przygotowanie projektu budżetu oraz jego wykonanie.
  11. Przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej oraz określenia sposobu ich wykonania oraz przedkładanie Wojewodzie uchwał Rady Miejskiej.
  12. Przedkładanie Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu, uchwał budżetowych, uchwał w sprawie absolutorium dla Burmistrza oraz zarządzeń Burmistrza objętych nadzorem Izby.
  13. Zatwierdzanie rozstrzygnięć przy przetargach publicznych.
  14. Powoływanie Komisji przetargowych.
  15. Zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Miejską.
  16. Emitowanie papierów wartościowych oraz dysponowanie rezerwą budżetu Gminy.
  17. Blokowanie środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
  18. Wykonywanie zadań szefa Obrony Cywilnej Gminy.
  19. Pełnienie funkcji Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.
  20. Ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego oraz organizowanie akcji ratowniczych w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof.
  21. Składanie Radzie Miejskiej bieżących informacji z realizacji uchwał Rady Miejskiej oraz o pracach Urzędu Miasta i Gminy.
  22. Zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych.